joi, 22 ianuarie 2015

Eficiența dispozitivelor de comunicare alternative pentru copiii cu tulburări de spectru autist



Unul dintre indicatorii de bază pentru diagnosticarea tulburărilor de spectru autist sunt problemele de comunicare. Adeseori, persoanele cu această tulburare au dificultăți în a descifra indiciile sociale, în a interpreta exprimările emoțiilor la alții și, pe de altă parte, în a-și comunica în mod eficient ideile, dorințele și nevoile proprii.

Cercetătorii estimează că aproximativ 25-30% dintre indivizii afectați de tulburări de spectru autist prezintă limitări și mai mari de limbaj. Adeseori, aceste persoane sunt în mare măsură nonverbale, așa încât se bazează pe mijloace alternative pentru a comunica ce doresc și de ce au nevoie.
De curând, cercetătorii au început să promoveze folosirea dispozitivelor de comunicare alternative și augmentative (dispozitive CAA) ca înlocuitor în comunicare. Ele oferă o abordare atrăgătoare, deoarece se bazează pe mecanisme facile, ce nu necesită o procesare superioară. Asemenea dispozitive le permit persoanelor altminteri inapte de comunicare orală să-și exprime gândurile, nevoile, ideile și dorințele.
Ele sunt împărțite în trei categorii mari: dispozitive cu semne manuale, dispozitive de comunicare prin imagini și dispozitive generatoare de vorbire. În vreme ce semnele manuale cer ca utilizatorul să folosească un gest universal pentru a-și indica dorința, dispozitivele de comunicare prin imagini le cer utilizatorilor să selecteze o imagine vizuală a subiectului ori conceptului la care se referă. Dispozitivele generatoare de vorbire merg cu un pas mai departe, prin aceea că utilizatorii selectează un desen al unui obiect sau concept (așa cum s-a văzut la dispozitivele de comunicare prin imagini), dar se adaugă emiterea de vorbire audibilă.
Au existat puține studii cu privire la care dintre aceste trei tipuri de dispozitive CAA funcționează mai bine pentru persoanele foarte limitate sau în întregime nonverbale cu tulburări de spectru autist. Într-un studiu recent realizat de Sigafoos et al. (2014), totuși, s-a testat eficiența acestor modalități distincte printr-un design experimental cu un singur subiect. S-a descoperit că alegerea, mai curând decât modul de comunicare, previziona cât de bine va învăța să comunice grupul de control. Cu alte cuvinte, niciuna dintre cele trei categorii nu s-a dovedit a fi mai bună decât celelalte; mai curând, cercetătorii au observat că utilizatorii cărora li s-a oferit opțiunea de a alege mecanismul, după ce au învățat cum să le folosească pe toate, au dat rezultate mai bune decât cei cărora li s-a dat pur și simplu o singură tehnologie pe care s-o folosească. Ei au fost de asemenea capabili să-și generalizeze mai repede aptitudinile la alte sarcini și subiecte.
Per ansamblu, această cercetare sugerează o nouă abordare promițătoare pentru persoanele cu tulburări de spectru autist, prin selectarea diferitelor dispozitive CAA. Autorii ei cred că cel mai eficient mijloc de a implementa această abordare este prin învățarea persoanei respective cum să folosească multiplele opțiuni CAA, oferindu-se oportunități pentru ca utilizatorul să aleagă opțiunea pe care o preferă și să continue practica cu acea opțiune (Sigafoos et al., 2014). Ei mai cred că, trecând prin acest proces, în trei pași, de comunicare autodeterminată, utilizatorii cu tulburări de spectru autist pot învăța să interacționeze cu succes cu semenii lor.
Deși este important de reținut că dispozitivele CAA au ca scop comunicarea practică, țintită, mai curând decât pe cea conversațională, aceste descoperiri promit dezvoltări pe mai departe către realizarea acestui obiectiv.

Contact:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu