marți, 4 noiembrie 2014

Sistemul de învățământ și copiii nonverbali




   În anii din urmă, a existat un număr de rapoarte inspiratoare cu privire la copii nonverbali (adică nevorbitori) cu autism care au dat dovadă de un limbaj avansat prin intermediul cititului și scrisului. Unul dintre cele mai recente a apărut în această vară, cu relatarea despre un adolescent autist nonverbal care, cu asistența tehnologiei, și-a ținut discursul de absolvire la școală.
    Acești copii sunt în centrul atenției deoarece, în lumea de astăzi, realizările lor sunt unice. Prezumția comună este că absența vorbirii este un semn că limbajul este inaccesibil. Orice excepție de la această prezumție devine material pentru titlurile de ziar. Acești elevi sunt prezentați ca niște indivizi extraordinari, cu talente uimitoare ce depășesc norma.
   Însă dacă această prezumție nu este validă? Ce-ar fi dacă majoritatea, dacă nu toți copiii nonverbali, ar putea învăța să citească și să scrie și nu fac asta pur și simplu pentru că nu au fost învățați? Această întrebare nu a primit atenția pe care o merită. Secvența de dezvoltare la copiii neurotipici este că limbajul vorbit apare cu mult înainte de limbajul scris. Aceasta a dus la concluzia că, în cazul în care copiii nu vorbesc, pur și simplu nu sunt pregătiți pentru știința de carte. În mod tipic, eforturile care sunt făcute se concentrează pe ceea ce este denumit „știință de carte emergentă” – însemnând comportamentele inițiale de citit și scris ce se consideră că ar conduce la știința de carte convențională (de exemplu, uitatul la o carte cu poze, mâzgălitul etc.).
   Mulți copii se încadrează în categoria nonverbalilor. Deși nu sunt disponibile cifre exacte, estimările spun că circa jumătate dintre copiii cu autism fie nu vorbesc, fie sunt limitați la una sau două fraze.
   Ghidându-se după prezumția schițată mai sus, școlile nu depun eforturi majore în a-i învăța carte pe acești elevi. Ani de instrucție sunt folosiți pe abilități izolate legate de citit, cum ar fi scrierea numelui propriu, semne de învățare relevante pentru rutinele de la clasă și stăpânirea câtorva cuvinte vizuale. Însă marii majorități a acestor copii nu îi este oferită niciodată posibilitatea de a dobândi limbajul căpătat de cei care fac titlurile ziarelor.
   Este important de remarcat că aceia care au făcut tilurile ziarelor au pornit pe calea lor în mare parte prin instrucția de acasă, părinții recunoscând semne că la copiii lor era prezent mult mai mult limbaj decât fuseseră determinați să creadă. De asemenea, ei nu au folosit instruirea tradițională privind cititul, iar astfel au fost în stare să depășească prezumțiile ce ghidează sistemul educațional și să folosească tehnologia pentru a le da copiilor lor oportunitatea de a deveni niște utilizatori de limbaj competenți.
   Poate această dezvoltare să devină larg răspândită? Cercetările arată că da – însă numai dacă dispunem de programe software solide, cuprinzătoare care efectuează, într-o manieră sistematică, ceea ce acești părinți au făcut „instinctiv”, de unii singuri. Un studiu încheiat recent la Universitatea Columbia – folosind un program de acest fel dezvoltat de mine – a confirmat valoarea acestei abordări. (Informații suplimentare sunt disponibile la: http://www.asdreading.com.)
   Au existat multe momente cruciale în înțelegerea noastră cu privire la autism. S-ar putea prea bine ca acum să fim într-un alt asemenea moment, în care știința de carte – și, deci, și limbajul – sunt făcute să se afle la dispoziția tuturor. Vom ști că am reușit când titlurile de ziar referitoare la copii nonverbali ce au dobândit știință de carte se vor opri deoarece nu mai reprezintă o știre și toți copiii cu tulburări ținând de acest spectru și-au însușit această abilitate vitală.

Contact:

Sursa: Dr. Marion Blank – Autismul și știința de carte: Transformarea unicului în cotidian


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu