Beneficiile
„grupurilor de joacă integrate” pentru copiii cu autism
- Un program
încurajează copiii cu autism să se angajeze în jocuri imaginative cu alți copii
de vârsta lor, interferența adulților fiind minimă -
Este o provocare obișnuită pentru părinții
copiilor cu autism cum să îi ajute să învețe să se joace în mod adecvat cu alți
copii.
Un nou studiu, inițiat de Autism Speaks,
sugerează că o soluție poate fi furnizarea unei proporții adecvate de îndrumare
pentru a încuraja joaca imaginativă a copiilor. Raportul studiului
apare în „Journal of Autism and Developmental Disorders”.
Cercetătorii și-au conceput studiul
pentru a măsura beneficiile unui program numit „Integrated Play Groups”
(Grupuri de Joacă Integrate). Dezvoltat pe parcursul ultimilor zece ani de
coautorul studiului Pamela Wolfberg, acest program încurajează copiii cu autism
și pe semenii lor cu o dezvoltare tipică să se angajeze în jocuri creative de
interes reciproc. Un facilitator adult inițiază, însă nu conduce joaca. Acest
lucru diferențiază programul de unele programe mai tradiționale, foarte
structurate, ce și-au propus să-i învețe aptitudinile sociale pe copiii cu
autism.
Țelul este trecerea copiiilor cu autism de la
un model de joacă solitară, repetitivă la unul ce implică interacțiune și
imaginație, spune dr. Wolfberg.
Echipa dr. Wolberg, de la San
Francisco State University, a înscris în program 48 de copii cu autism (41 de
băieți și 7 fete), în vârstă de 5-10 ani. Gradul tulburării prezente în cazul copiilor mergea de la ușoară până
la severă. În plus, programul a inclus 144 de copii de vârsta adecvată și cu
dezvoltare tipică.
Pe parcursul unei perioade de 12 săptămâni,
copiii s-au întâlnit după școală de două ori pe săptămână, pentru un grup de
joacă cu durata de 60 de minute. Fiecare grup a constat din doi copii cu autism
și doi copii, de aceeași vârstă, neafectați de tulburare. Fiecare ședință a
inclus 40 de minute de joacă liberă. Îndrumătorul a inițiat joaca sugerând o
temă menită să încurajeze socializarea, comunicarea și imaginația.
Spre exemplu, dr. Wolfberg își amintește de
un băiețel cu autism căruia îi plăcea să lovească lucrurile. „Copiilor le-a
venit ideea să construiască blocuri din cartoane și să provoace un cutremur,
iar el era muncitorul constructor. A fost capabil să participe la
interesele celorlalți copii, să construiască ceva mai elaborat și să-și
folosească imaginația din plin pe această temă.”
În unele ședințe, copiii cu autism s-au jucat
cu colegi de clasă familiari. În alte ședințe, s-au jucat cu copii pe care nu
îi cunoșteau. Pe parcursul studiului, cercetătorii au folosit un sistem de
evaluare pentru a detecta schimbările din interacțiunile sociale și modelele de
joacă ale copiilor.
La sfârșitul programului de 12
săptămâni, copiii cu autism au arătat o îmbunătățire generală în ceea ce
privește capacitățile lor atât de a se angaja într-o joacă imaginată reciprocă,
cât și de a interacționa cu copii pe care nu îi cunoșteau. Copiii cu o dezvoltare tipică au avut de
beneficiat, de asemenea. Au devenit mai capabili să lege prietenii cu
copii ce comunică ori se joacă diferit.
„Aceste rezultate arată că modelul grupului
de joacă integrat reprezintă un tratament promițător pentru retardurile de
joacă socială și simbolică la copiii cu autism”, a comentat Lucia Murillo, director
adjunct de cercetare educațională la Autism Speaks. „De o deosebită importanță este
faptul că acest model promovează un mod mai cuprinzător de învățare, care ar
putea fi benefic dacă ar fi incorporat în cadrul unei clase obișnuite.”
„Adeseori, beneficiile pentru copiii cu
dezvoltare tipică sunt trecute cu vederea”, a mai adăugat dr. Murillo.
„Totuși, acest model pare să încurajeze o cultură a acceptării diferențelor și
a flexibilității în cadrul interacțiunilor sociale.”
Dr. Wolfberg, la rândul său, a afirmat: „Aceasta contrazice ideea că copiii cu
autism sunt incapabili de socializare sau incapabili de a se închipui [în
diverse ipostaze]. Ei au același imbold înnăscut de a participa împreună cu
semenii lor și de a se angaja în experiențe ludice”.
Planurile pentru cercetarea viitoare includ observarea mai amănunțită a
modului în care Grupurile de Joacă Integrate îi pot ajuta pe copiii cu autism
să comunice cu semenii lor cu dezvoltare tipică. Dr. Wolfberg își adaptează, de
asemenea, programul pentru a fi folosit în alte țări, inclusiv Arabia Saudită,
unde a călătorit în această toamnă.
Pentru mai multe informații cu privire la programul Grupuri de Joacă Integrate,
accesați: http://www.autisminstitute.com/ipgmodel.html
Contact:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu