marți, 18 noiembrie 2014

Beneficiile jocului in grup pentru copiii cu autism


Beneficiile „grupurilor de joacă integrate” pentru copiii cu autism
- Un program încurajează copiii cu autism să se angajeze în jocuri imaginative cu alți copii de vârsta lor, interferența adulților fiind minimă -

   Este o provocare obișnuită pentru părinții copiilor cu autism cum să îi ajute să învețe să se joace în mod adecvat cu alți copii.
   Un nou studiu, inițiat de Autism Speaks, sugerează că o soluție poate fi furnizarea unei proporții adecvate de îndrumare pentru a încuraja joaca imaginativă a copiilor. Raportul studiului apare în „Journal of Autism and Developmental Disorders”.
   Cercetătorii și-au conceput studiul pentru a măsura beneficiile unui program numit „Integrated Play Groups” (Grupuri de Joacă Integrate). Dezvoltat pe parcursul ultimilor zece ani de coautorul studiului Pamela Wolfberg, acest program încurajează copiii cu autism și pe semenii lor cu o dezvoltare tipică să se angajeze în jocuri creative de interes reciproc. Un facilitator adult inițiază, însă nu conduce joaca. Acest lucru diferențiază programul de unele programe mai tradiționale, foarte structurate, ce și-au propus să-i învețe aptitudinile sociale pe copiii cu autism.
Țelul este trecerea copiiilor cu autism de la un model de joacă solitară, repetitivă la unul ce implică interacțiune și imaginație, spune dr. Wolfberg.
   Echipa dr. Wolberg, de la San Francisco State University, a înscris în program 48 de copii cu autism (41 de băieți și 7 fete), în vârstă de 5-10 ani. Gradul tulburării prezente în cazul copiilor mergea de la ușoară până la severă. În plus, programul a inclus 144 de copii de vârsta adecvată și cu dezvoltare tipică.
   Pe parcursul unei perioade de 12 săptămâni, copiii s-au întâlnit după școală de două ori pe săptămână, pentru un grup de joacă cu durata de 60 de minute. Fiecare grup a constat din doi copii cu autism și doi copii, de aceeași vârstă, neafectați de tulburare. Fiecare ședință a inclus 40 de minute de joacă liberă. Îndrumătorul a inițiat joaca sugerând o temă menită să încurajeze socializarea, comunicarea și imaginația.
Spre exemplu, dr. Wolfberg își amintește de un băiețel cu autism căruia îi plăcea să lovească lucrurile. „Copiilor le-a venit ideea să construiască blocuri din cartoane și să provoace un cutremur, iar el era muncitorul constructor. A fost capabil să participe la interesele celorlalți copii, să construiască ceva mai elaborat și să-și folosească imaginația din plin pe această temă.”
În unele ședințe, copiii cu autism s-au jucat cu colegi de clasă familiari. În alte ședințe, s-au jucat cu copii pe care nu îi cunoșteau. Pe parcursul studiului, cercetătorii au folosit un sistem de evaluare pentru a detecta schimbările din interacțiunile sociale și modelele de joacă ale copiilor.
   La sfârșitul programului de 12 săptămâni, copiii cu autism au arătat o îmbunătățire generală în ceea ce privește capacitățile lor atât de a se angaja într-o joacă imaginată reciprocă, cât și de a interacționa cu copii pe care nu îi cunoșteau. Copiii cu o dezvoltare tipică au avut de beneficiat, de asemenea. Au devenit mai capabili să lege prietenii cu copii ce comunică ori se joacă diferit.
„Aceste rezultate arată că modelul grupului de joacă integrat reprezintă un tratament promițător pentru retardurile de joacă socială și simbolică la copiii cu autism”, a comentat Lucia Murillo, director adjunct de cercetare educațională la Autism Speaks. „De o deosebită importanță este faptul că acest model promovează un mod mai cuprinzător de învățare, care ar putea fi benefic dacă ar fi incorporat în cadrul unei clase obișnuite.”
„Adeseori, beneficiile pentru copiii cu dezvoltare tipică sunt trecute cu vederea”, a mai adăugat dr. Murillo. „Totuși, acest model pare să încurajeze o cultură a acceptării diferențelor și a flexibilității în cadrul interacțiunilor sociale.”
   Dr. Wolfberg, la rândul său, a afirmat: „Aceasta contrazice ideea că copiii cu autism sunt incapabili de socializare sau incapabili de a se închipui [în diverse ipostaze]. Ei au același imbold înnăscut de a participa împreună cu semenii lor și de a se angaja în experiențe ludice”.
Planurile pentru cercetarea viitoare includ observarea mai amănunțită a modului în care Grupurile de Joacă Integrate îi pot ajuta pe copiii cu autism să comunice cu semenii lor cu dezvoltare tipică. Dr. Wolfberg își adaptează, de asemenea, programul pentru a fi folosit în alte țări, inclusiv Arabia Saudită, unde a călătorit în această toamnă.
   Pentru mai multe informații cu privire la programul Grupuri de Joacă Integrate, accesați: http://www.autisminstitute.com/ipgmodel.html

Contact:



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu