joi, 23 octombrie 2014

REZUMATUL efectelor timpurii ale Metodei auditive Tomatis la copiii cu ADD (deficit de atenţie)


Realizat de Liliana Sacarin, doctor în psihologie, consilier autorizat de sănătate mintală[i]

                Acesta este un rezumat al studiului de cercetare a efectelor timpurii ale Metodei Tomatis la copiii diagnosticaţi cu ADD. S-a emis ipoteza conform căreia, până la finalul fazei 1 a intervenţiei prin Metoda Tomatis vor exista îmbunătăţiri în viteza de procesare, conştientizarea fonologică, eficienţa lecturii, atenţie, comportament şi fiziologia creierului. Studiul documentează efectele fazei 1 a Metodei auditive Tomatis de stimulare prin sunete asupra copiilor cu ADD din grupa de vârstă 7-13 ani. Din cei 25 de participanţi, recrutaţi din şcoli aflate în zona Greater Seattle, 15 (8 băieţi şi 7 fete) au beneficiat de tratamentul Tomatis individual, în timp ce 10 (9 băieţi şi 1 fată) au făcut parte din grupul de control (grupul non-Tomatis[ii]) şi au fost stabilizaţi prin administrarea medicaţiei pentru ADD cu trei luni înainte de studiu şi pe parcursul acestuia. Prin urmare, studiul a comparat utilizarea metodei Tomatis cu lipsa intervenţiei prin metoda Tomatis la copiii cu ADD. Deşi copiilor din grupul non-Tomatis li s-a administrat medicaţia specifică ADD, acest studiu nu a comparat tratamentul cu medicamente pentru ADD cu intervenţia prin metoda Tomatis. Grupul pe care s-a experimentat stimularea auditivă Tomatis a beneficiat de 15 sesiuni consecutive de stimulare auditivă Tomatis, a câte două ore fiecare; participanţii nu au efectuat exerciţii vestibulare sau vizual-motorii suplimentare, precum  balansarea sau legănatul pe o placă pentru echilibru, în timpul sesiunilor auditive sau al altor terapii pe parcursul întregului studiu. Unităţile de măsură utilizate pentru a exprima schimbările au fost standardizate pentru această categorie de vârstă. Rezultatele au arătat îmbunătăţiri semnificative din punct de vedere statistic în ceea ce priveşte grupul care a beneficiat de programul Tomatis, comparativ cu grupul non-Tomatis: copiii din grupul experimental au înregistrat îmbunătăţiri semnificative din punct de vedere statistic în ceea ce priveşte viteza de procesare, conştientizarea fonologică, eficienţa decodării fonemice la citire, comportamentul şi atenţia auditivă.
                Informaţii detaliate privind Metoda Tomatis, instrumentele de testare şi rezultatele studiului sunt incluse mai jos.

Metoda Auditivă Tomatis
Cercetări recente au arătat că stimularea prin sunete şi muzică are efecte pozitive asupra funcţiilor cognitive, precum atenţia, memoria, învăţarea şi dezvoltarea limbajului (Kraus & Banai, 2007; Patel, 2006; Wong et al., 2007). Dr. Alfred Tomatis (1972, 1974, 1980, 1989) a dezvoltat Metoda Auditivă Tomatis – prima tehnică de stimulare prin sunete din lume şi cea mai răspândită, utilizată în peste 250 de centre din întreaga lume. Melodii de Mozart, cântece gregoriene, valsuri de Strauss, vocea mamei sau alte voci, cântece pentru copii şi propria voce sunt folosite drept surse de sunete pentru stimularea auditivă. Metoda Tomatis are trei faze. Prima fază cuprinde 30 de ore de stimulare auditivă Tomatis (3 săptămâni), pe parcursul a 15 zile (de luni până vineri), în şedinţe de câte 2 ore. A doua şi a treia fază cuprind opt zile fiecare (sesiuni de două ore).


Instrumente de testare
A fost utilizată o baterie de teste neuro-psihologice şi de subteste pentru a evalua schimbările înregistrate în performanţele copiilor înainte şi după prima fază a Metodei Tomatis. Aceeaşi baterie de teste a fost folosită în timpul celor două sesiuni de colectare de date pentru grupul non-Tomatis. Tabelul 1 (de mai jos) cuprinde toate instrumentele folosite în cele două sesiuni de colectare a datelor şi de testare pentru fiecare participant.


Tabelul 1 Instrumente folosite în cursul sesiunilor de pretestare şi posttestare
Denumirea instrumentului
Teste/subteste  folosite/Elemente specifice
Codare (coding)
Test complet de procesare fonologică (CTOPP[iii])
Test privind eficienţa citirii cuvintelor (TOWRE[iv])
Sistemul de evaluare a comportamentului copiilor (scala de evaluare pentru părinţi) [BASC[v]-II (PRS)]
IVA Plus[vi]
Analiza cantitativă a frecvenţei EEG (QEEG[vii])
Scala WISC[viii]-IV (creion şi hârtie)
Eliziune, cuvinte amestecate (folosire CD)

Test  complet (formular A sau B)

Test  complet (formular părinţi)


Test  complet (computerizat)
În stare de relaxare, cu ochii deschişi (înregistrare computerizată)


Rezultate: unităţi de măsură cognitive, comportamentale şi legate de atenţie

Viteza de procesare
Creşterea vitezei de procesare în intervalul dintre faza de pretestare şi cea de posttestare, la grupul Tomatis, a constat într-o îmbunătăţire medie de 66,6% a deviaţiei standard (punctaj standard 2,3 - puncte SS[ix]) după numai trei săptămâni de tratament prin Metoda Tomatis. Îmbunătăţirea înregistrată de grupul non-Tomatis a fost neglijabilă, şi anume 0,1 puncte SS. Aceste constatări au confirmat ipoteza conform căreia prima fază a Metodei Tomatis îmbunătăţeşte semnificativ viteza de procesare vizual-perceptivă şi grafo-motorie, care necesită o atenţie şi adaptare permanentă. Aceste constatări au fost susţinute din punct de vedere statistic la un interval de încredere de 99% (p = 0,01).


Procesarea fonologică
Membrii grupului Tomatis şi-au îmbunătăţit performanţele în ceea ce priveşte conştientizarea fonologică, cu o medie de 8 puncte SS, după finalizarea primei faze a tratamentului prin Metoda Tomatis. Această îmbunătăţire a performanţei reprezintă o creştere de 53% a deviaţiei standard. În schimb, grupul non-Tomatis a înregistrat o îmbunătăţire foarte slabă, de numai 1 punct SS în medie, sau 6,6% din deviaţia standard. Aceste constatări au fost susţinute din punct de vedere statistic la un interval de încredere de 98% (p = 0,02).

Eficienţa lecturii
Copiii care au beneficiat de o intervenţie prin stimularea auditivă Tomatis şi-au îmbunătăţit viteza de decodare, menţinându-şi totodată sau îmbunătăţindu-şi precizia  decodării. Constatările în urma subtestului privind eficienţa decodării fonemice au fost susţinute din punct de vedere statistic la un interval de încredere de 96% (p = 0,04). Constatările preliminare ale studiului privind subtestul referitor la eficienţa cuvintelor şoptite au arătat o uşoară îmbunătăţire în cadrul grupului Tomatis, comparativ cu grupul non-Tomatis (p = 0,13). Prin urmare, deşi rezultatele subtestului privind eficienţa decodării fonemice sunt semnificative şi pot sugera existenţa unei îmbunătăţiri a fluenţei lecturii încă din prima fază a metodei Tomatis, este posibil să fie necesar un tratament continuu prin Metoda Tomatis pentru a observa îmbunătăţiri similare în privinţa eficienţei cuvintelor şoptite.

Observaţii privind comportamentul
Grupul Tomatis a înregistrat îmbunătăţiri semnificative în privinţa atenţiei, conform constatărilor părinţilor (îmbunătăţire de 6 puncte). În vreme ce punctajul t mediu pe scala de evaluare a problemelor de atenţie, folosită în cadrul pretestării, s-a încadrat în categoria „cu risc clinic” (t = 66), punctajul obţinut la posttestare (media t = 60) a fost foarte aproape de categoria „mediu”, care necesită un punctaj t de 59. În mod similar, comportamentul problematic global măsurat conform BSI[x] (indice simptome comportamentale) s-a îmbunătăţit semnificativ, evoluând considerabil de la categoria „cu risc clinic” (t = 61) la categoria „mediu”, cu un punctaj t mediu de 55. Punctajele obţinute iniţial pe ambele scale privind comportamentul, pentru grupul non-Tomatis, s-au îmbunătăţit cu numai 1 punct t:  probleme de atenţie (t = 66) şi BSI (t = 68). Punctajele medii pentru grupul non-Tomatis au rămas în categoria „cu risc clinic”. Constatările prezise în cadrul tezei în ceea ce priveşte îmbunătăţirea comportamentului sunt în concordanţă cu cercetările anterioare care confirmă efectul Metodei Tomatis în acest domeniu de dezvoltare (Gilmor, 1999). Aceste constatări au fost susţinute din punct de vedere statistic pentru ambele subscale, la un interval de încredere de 98% (p = 0,02).

Atenţia
S-au înregistrat din punct de vedere statistic îmbunătăţiri semnificative ale Coeficientului Atenţiei Auditive (AAQ[xi]) pentru grupul Tomatis, comparativ cu grupul non-Tomatis (p = 0,2). Deşi a existat o uşoară creştere a performanţei pentru grupul Tomatis, comparativ cu grupul non-Tomatism, în timp, diferenţa dintre Coeficientul Atenţiei Vizuale (VAQ[xii]) pentru cele două grupuri nu a fost semnificativă (p = 0,03). Atunci când li s-a solicitat să angajeze atât atenţia auditivă, cât şi cea vizuală, diferenţa de performanţă dintre grupul Tomatis şi cel non-Tomatis în ceea ce priveşte Coeficientul Atenţiei la Scară Completă (FSAQ[xiii]) (alcătuit din AAQ şi VAQ) a fost marginal semnificativă, la un interval de încredere de 92% (p = 0,08).

Unităţi de măsură neuro-fiziologice (QEEG)

S-au observat din punct de vedere statistic schimbări în hărţile spectrale QEEG numai la grupul Tomatis, prin compararea înregistrărilor efectuate înainte şi după aplicarea tratamentului. Raportul theta/beta din zona de înregistrare de pe linia mediană (central şi parietal) a fost mai mare după prima fază a tratamentului Tomatis. Acest rezultat preliminar paradoxal a fost contrar aşteptărilor. Cu toate acestea, analiza individuală efectuată înainte şi după QEEG-uri a arătat că schimbările observate se încadrau în continuare în valorile normale, ceea ce ar putea explica creşterile înregistrate în domeniul cognitiv, comportamental şi legat de atenţie. O evaluare suplimentară şi o descriere detaliată a fiecărei hărţi QEEG individuale au condus la o mai bună caracterizare a fiecărui copil în ceea ce priveşte profilul lor ADD neuro-fiziologic. Cercetările arată că există mai multe profiluri ADD neuro-fiziologice la copii şi că majoritatea se încadrează în patru subgrupe (Clarke et. al., 2001a; Clarke et al., 2001b; Kropotov, 2009). În grupul Tomatis, opt participanţi au manifestat o hiperexcitare şi au fost încadraţi în a treia subgrupă, patru participanţi au manifestat o întârziere în maturare şi au fost încadraţi în a doua subgrupă şi doi participanţi au manifestat o hipoexcitare şi au fost încadraţi în prima subgrupă. Un participant din grupul Tomatis nu a înregistrat dovezi electro-fiziologice care să permită caracterizarea ca ADD (descriptorii EEG evaluaţi au determinat încadrarea copilului în categoria „normal”). Aceste constatări evidenţiază importanţa relativă a QEEG în calitate de instrument de diagnosticare sau cercetare, atunci când se încearcă utilizarea sa ca instrument de sine stătător, având în vedere gradul mare de variaţie individuală a descriptorilor electro-fiziologici pentru un individ comun.
Observaţii statistice

Majoritatea rezultatelor menţionate anterior au rămas importante din punct de vedere statistic atunci când au fost adaptate la controlul interacţiunii în funcţie de sex, vârstă, sex-vârstă. A fost folosită o regresie liniară, având în vedere că cele două grupuri nu au fost combinate în funcţie de vârstă şi sex sau selectate şi desemnate aleatoriu. Rezultatele privind viteza de procesare (p = 0,04), procesarea fonologică (p = 0,02), problemele  comportamentale privind atenţia (p = 0,045) şi simptomele comportamentale (p = 0,02) au rămas importante din punct de vedere statistic, la un interval de încredere de 95% sau mai mare, în vreme ce schimbările în ceea ce priveşte atenţia auditivă au avut doar o importanţă marginală (p = 0,009), la un interval de încredere de 91%. Aceste constatări au fost împărţite în trei mari domenii: viteza de procesare, conştientizarea fonologică şi atenţia. Prin urmare, rezultatele nu au fost adaptate statistic pentru comparaţii multiple.

                Rezultatele prezentate completează seria de probe care confirmă efectele Metodei Tomatis. Aceste schimbări timpurii deosebit de importante sugerează că Metoda Tomatis poate reprezenta o intervenţie scurtă şi eficientă. Totuşi, este necesară o cercetare suplimentară a fiziologiei creierului pentru a caracteriza schimbările neuro-fiziologice aparent paradoxale. Îmbunătăţirile semnificative observate în cogniţie, atenţie, şi comportament, care pot fi constatate în rezultatele studiului, arată clar faptul că, încă din prima fază, Metoda Tomatis are efecte pozitive la copiii cu ADD şi poate fi considerată un instrument dovedit ştiinţific, împreună cu alte tratamente stabilite pe bază de dovezi şi aplicate copiilor cu ADD.


 Mai multe detalii: www.terapie-tomatis.ro


[i] membru LMHCA
[ii] grupul căruia nu i s-a aplicat metoda Tomatis
[iii] Comprehensive Test of Phonological Processing
[iv] Test of Word Reading Efficiency
[v] Behavior Assessment System for Children (Parent Rating Scales)

[vi] Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test - provides a wealth of data to help clinicians diagnose and differentiate between the four sub-types of ADHD/ADD.


[vii] Quantitative Electroencephalography
[viii] Scala de Inteligenţă Wechsler pentru Copii
[ix] SS - sum of squares (sum of 'squared deviation' scores) - suma pătratelor deviaţiilor
[x] Behavioral Symptoms Index
[xi] Auditory Attention Quotient
[xii] Visual Attention Quotient
[xiii] Full Scale Attention Quotient

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu